środa, 29 lutego 2012

Nowe limity kar dla przedsiębiorcy

Nowe brzmienie otrzymał artykuł 92a ustawy o transporcie drogowym i tak "1. Podmiot wykonujący przewóz drogowy lub inne czynności związane z tym przewozem z naruszeniem obowiązków lub warunków przewozu drogowego, podlega karze pieniężnej w wysokości od 50 złotych do 10 000 złotych za każde naruszenie.
2. Suma kar pieniężnych nałożonych za naruszenia stwierdzone podczas jednej kontroli drogowej nie może przekroczyć kwoty 10 000 złotych.
3. Suma kar pieniężnych nałożonych za naruszenia stwierdzone podczas kontroli w podmiocie wykonującym przewóz drogowy nie może przekroczyć:
1)
15 000 złotych – dla podmiotu zatrudniającego kierowców w liczbie średnio do 10 w okresie 6 miesięcy przed dniem rozpoczęcia kontroli;
2)
20 000 złotych – dla podmiotu zatrudniającego kierowców w liczbie średnio od 11 do 50 w okresie 6 miesięcy przed dniem rozpoczęcia kontroli;
3)
25 000 złotych – dla podmiotu zatrudniającego kierowców w liczbie średnio od 51 do 250 w okresie 6 miesięcy przed dniem rozpoczęcia kontroli;
4)
30 000 złotych – dla podmiotu zatrudniającego kierowców w liczbie większej niż 250 w okresie 6 miesięcy przed dniem rozpoczęcia kontroli;
5)
40 000 złotych – dla podmiotu wykonującego inne czynności związane z przewozem drogowym."

Przy ustalaniu średniego zatrudnienia należy uwzględnić również podwykonawców, gdyż punkt 4 artykułu 92a mówi o tym, że "Za kierowców, o których mowa w ust. 3 pkt 1–3, uważa się również osoby niezatrudnione przez podmiot wykonujący przewóz drogowy, wykonujące osobiście przewozy drogowe na jego rzecz."

środa, 22 lutego 2012

Już jesteśmy w PSPD !!!

Z wielką radością informujemy, że info o naszej współpracy z Pomorskim Stowarzyszeniem Przewoźników Drogowych wraz z opisem oferowanych przez nas usług pojawiło się na stronie PSPD.

Zapraszamy do lektury.

środa, 15 lutego 2012

Porozumienie z PSPD w Gdyni

Z radością informujemy, że nawiązaliśmy współpracę z Pomorskim Stowarzyszeniem Przewoźników Drogowych w Gdyni, które zrzesza ponad tysiąc firm z branży transportowej.

Wstępując w szeregi stowarzyszenia zagwarantowaliśmy wszystkim naszym klientom, którzy są członkami PSPD specjalne zniżki i promocje.

Każda firma transportowa będąca aktywnym członkiem PSPD, która zdecyduje się na współpracę z naszym przedsiębiorstwem może liczyć na stały rabat w wysokości 15 % na nasze usługi oraz jednorazowy rabat w wysokości 50 % na sporządzenie regulaminu warunków pracy i płacy oraz przystosowanie umów, załączników i akt osobowych do wymagań ustawowych.

Zapraszamy do współpracy. Aby skorzystać z warunków specjalnych należy podać nazwę oraz NIP przedsiębiorstwa i poczekać maksymalnie 2 dni robocze na zweryfikowanie członkostwa w PSPD.

Podniesiona kara maksymalna dla kierowcy

Wraz z nowelizacją ustawy o transporcie drogowym zwiększyła się odpowiedzialność finansowa kierowcy oraz obowiązują nowe taryfikatory kar - dla kierowcy, dla osoby zarządzającej transportem oraz dla przedsiębiorcy.

Maksymalna kara dla kierowcy została podniesiona z 1 000 zł na 2 000 zł. Kary za wszystkie ujawnione wykroczenia sumują się, jednak łączna kwota nie może przekroczyć ustalonej w ustawie granicy 2 000 zł.

Należy jednak wiedzieć, że taryfikator zawiera wykroczenia za które jednorazowo nakładana jest kara maksymalna i są to:


13.1.
Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące lub w cyfrowe urządzenie rejestrujące, do którego podłączone zostało niedozwolone urządzenie dodatkowe wpływające na niewłaściwe funkcjonowanie urządzenia rejestrującego


13.2.
Nierejestrowanie za pomocą urządzenia rejestrującego lub cyfrowego urządzenia rejestrującego na wykresówce lub karcie kierowcy wskazań urządzenia w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy i przebytej drogi


13.6.

Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące lub cyfrowe urządzenie rejestrujące, które zostało odłączone

13.7.
Samowolna ingerencja w pracę urządzenia rejestrującego lub cyfrowego urządzenia rejestrującego zainstalowanego w pojeździe, wskutek której nastąpiła zmiana wskazań urządzenia w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy lub przebytej drogi


13.13.

Używanie tej samej wykresówki lub karty kierowcy przez kilku kierowców

13.14.
Jednoczesne używanie kilku wykresówek lub kart kierowców  (symulowanie jazdy w podwójnej obsadzie)

Źródło: Załącznik nr 1 do ustawy o transporcie drogowym.


Sprawdź kwoty kar za pozostałe naruszenia => TUTAJ

niedziela, 12 lutego 2012

Odpowiedzialność przewoźnika - nowe zasady

Od 1 stycznia tego roku obowiązuje nowa wersja ustawy o transporcie drogowym, która daje przewoźnikom nowe przywileje związane z odpowiedzialnością za naruszenia popełnione przez kierowców. Warunki określone ustawą warto znać i dopasować procedury obowiązujące w firmie tak by móc korzystać z wprowadzonych przywilejów.

Zgodnie z art. 92b1. Nie nakłada się kary pieniężnej za naruszenie przepisów o czasie prowadzenia pojazdów, wymaganych przerwach i okresach odpoczynku, jeżeli podmiot wykonujący przewóz zapewnił:
1) właściwą organizację i dyscyplinę pracy ogólnie wymaganą w stosunku do prowadzenia przewozów drogowych, umożliwiającą przestrzeganie przez kierowców przepisów:
a) rozporządzenia (WE) nr 561/2006 w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego,
b) rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym,
c) Umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR),
2) prawidłowe zasady wynagradzania, niezawierające składników wynagrodzenia lub premii zachęcających do naruszania przepisów rozporządzenia, o którym mowa w pkt. 1 lit. a, lub do działań zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego.


Ministerstwo Transportu nie określiło wzorów dokumentów ani sposobów dokumentowania wywiązania się z powyższych warunków, dlatego każdy przedsiębiorca ma pełną dowolność w zakresie procedur, wzorów dokumentów, zaświadczeń, zapisów w regulaminie. W czasie czynności kontrolnych zostaną one poddane ocenie organu kontrolującego lub sądu administracyjnego. Istotne jest, aby nie stosować żadnych składników wynagrodzenia zależnych od ilości przejechanych kilometrów lub przewiezionych ładunków / pasażerów, gdyż taka forma motywacji może zagrozić bezpieczeństwu i zachęcać kierowców do przekraczania dozwolonych limitów i przeładowywania samochodów.

Ważny jest również art. 92c, który określa sytuacje, w których nie powinny się wszczynać postępowania administracyjnego lub powinno się umorzyć lub wszczęte postępowanie i tak „1. Nie wszczyna się postępowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej, na podmiot wykonujący przewóz drogowy lub inne czynności związane z tym przewozem, a postępowanie wszczęte w tej sprawie umarza się, jeżeli:
1) okoliczności sprawy i dowody wskazują, że podmiot wykonujący przewozy lub inne czynności związane z przewozem nie miał wpływu na powstanie naruszenia, a naruszenie nastąpiło wskutek zdarzeń i okoliczności, których podmiot nie mógł przewidzieć, lub
2) za stwierdzone naruszenie na podmiot wykonujący przewozy została nałożona kara przez inny uprawniony organ.
2. Przepisy ust. 1 pkt. 2 stosuje się odpowiednio w przypadku nałożenia kary przez uprawniony zagraniczny organ.


Dlatego tak ważną sprawą jest prowadzenie ewidencji czasu pracy, regularna kontrola wykresówek wszystkich zatrudnionych kierowców oraz pisemne upominanie kierowców za wykryte naruszenia, powstałe bez naszej wiedzy i winy, jak skrócenie odpoczynku lub przerwy (nagminnie zdarza się, że kierowcy odbierają 44 minuty przerwy zamiast przepisowych 45 minut, co powoduje sumowanie czasu jazdy sprzed przerwy i po przerwie i powstanie naruszenia CZAS JAZDY CIĄGŁEJ ZA DŁUGI). Przykłady naruszeń powstałych z winy niedopatrzenia lub ignorancji kierowców można mnożyć.

piątek, 3 lutego 2012

Opłata środowiskowa

Chociaż dotyczy znaczącej większości przedsiębiorców, to wielu z nich nie wiem o tym. Dlatego postanowiłam tę kwestię poruszyć i opisać.

Opłata środowiskowa dotyczy wszystkich, którzy korzystają ze środowiska w celach zarobkowych, a więc chociażby używają samochodu. Warunkiem jest wprowadzenie pojazdu w majątek firmy, czyli na przykład amortyzowanie go lub wrzucanie w koszty faktur za zakup paliwa. Przedsiębiorcy rozliczające się na ryczałcie, którzy dla celów zawodowych używają swój prywatny samochód, są z tego obowiązku zwolnieni.

Obowiązek, o którym piszę dotyczy konieczności złożenia sprawozdania za każde półrocze roku, w którym prowadzimy działalność i korzystamy ze środowiska a nie uiszczenia opłaty, gdyż wielu drobnych przedsiębiorców, którzy nie świadczą usług transportowych nie przekroczy granicy 400 zł, która obliguje do zapłacenia wyliczonej należności.
"Każdy przedsiębiorca zobowiązany jest do sporządzenia deklaracji, bez osobnego wezwania, we własnym zakresie, złożenia jej w odpowiednim dla swojej siedziby urzędzie marszałkowskim oraz jeśli istnieje taka konieczność także uiszczenia wyliczonej opłaty. Dlatego też każde przedsiębiorstwo powinno prowadzić odpowiednią ewidencję, umożliwiającą ustalenie odpowiednich wartości oraz należnych opłat za każde półrocze. Podstawą do naliczenia opłaty środowiskowej jest wielkość wprowadzonego do środowiska ładunku zanieczyszczeń."                                                                                                                                                               (www.oplatasrodowiskowa.pl)
 Jak to działa w praktyce?

Najlepiej spytać u źródła, a więc zadzwonić do urzędu marszałkowskiego odpowiedniego ze względu na miejsce siedziby firmy. Urzędy na swoich stronach udostępniają specjalne kalkulatory, w które wpisujemy na przykład ilość litrów zużytego paliwa w danym półroczu a kalkulator sam nalicza opłatę. Jeśli naliczona opłata nie przekroczy 400 zł, przedsiębiorca jest zwolniony z obowiązku jej zapłacenia, ale MUSI wysłać do urzędu (niektóre wymagają jeszcze drugiego kompletu dokumentów dla Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska) sprawozdanie wraz z załączonym wydrukiem naliczenia.

Przedsiębiorco !!! Zainteresuj się swoją sytuacją, gdyż konsekwencją niezłożenia sprawozdania mogą być kary finansowe. 

czwartek, 2 lutego 2012

Zdolność finansowa przedsiębiorcy

Obowiązek wykazania zdolności finansowej funkcjonuje już od dawna a jego podstawą jest ustawa o transporcie drogowym artykuł 5 pkt. 3.

I tak jeszcze zanim weszło w życie rozporządzenie 1071 organy licencyjne wymagały przy wydawaniu licencji, aby przedsiębiorca wykazał swoją sytuację finansową. Wówczas jednak wystarczające było potwierdzenie z banku posiadania odpowiedniej kwoty pieniędzy na koncie. Przedsiębiorcy spełniali ten warunek przelewając na jeden dzień wystarczającą kwotę pieniędzy na konto, która często pochodziła z pożyczki, a po otrzymaniu zaświadczenia z banku pieniądze były zwracane.  Obecne warunki są bardziej restrykcyjne i wyeliminowały nieuczciwe wykazywanie zdolności finansowej.

Wciąż brak oficjalnych wytycznych krajowych odnośnie stosowania rozporządzenia unijnego tak więc organy licencyjne (starostwa lub urzędy miast, gdy miasto ma status powiatu) mają dowolność w stosowaniu jego zapisów w praktyce. Większość urzędników podeszło jednak do sprawy poważnie i przepisy stosuje literalnie, czyli bez żadnych od odstępstw.

Należy pamiętać, że artykuł 84 ustawy o transporcie drogowym narzuca na organy licencyjne obowiązek skontrolowania każdego przedsiębiorcy raz na 5 lat. Tak więc problem nie pojawi się dopiero przy odnowieniu licencji, która kiedyś była wydawana na kilkadziesiąt lat lub wpisie do licencji nowego pojazdu, a może dotknąć przedsiębiorcę znacznie szybciej.

Problem jest tym większy, że duże grono firm transportowych nie prowadzi pełnej księgowości a  rozlicza się z urzędem skarbowym na podstawie książki przychodów i rozchodów. Sporządzenie uproszczonego bilansu oraz rachunku zysków i strat w takiej sytuacji będzie bardzo kłopotliwe nawet dla wprawionej księgowej a najczęściej niemożliwe. Zrobienie sprawozdania finansowego, nawet w formie uproszczonej, jest niemożliwe również w przypadku, gdy przedsiębiorca rozlicza się z podatku na zasadzie karty podatkowej lub ryczałtu i nie prowadzi ewidencji wydatków, przepływów pieniężnych ani rozrachunków.  Tak więc dla tych przedsiębiorców dozwolone są tylko 2 formy wykazania zdolności finansowej – gwarancja bankowa lub polisa ubezpieczeniowa.

Zasady i wymagania odnośnie sprawozdań finansowych w formie uproszczonej są niejasne, wciąż oficjalnych danych na ten temat, co rodzi wiele wątpliwości i daje dużą dowolność urzędnikom.

środa, 1 lutego 2012

Ryczałt za nocleg dla kierowcy

Każdy pracodawca ma obowiązek wypłacenia pracownikowi, w tym kierowcy, ryczałtu za nocleg, jeśli nie wykaże on faktury lub rachunku za hotel / pokój itd. Zapewnienie przez pracodawcę bezpłatnego noclegu w pojeździe wyposażonym w miejsce do spania, nie zwalnia go z konieczności wypłacenia ryczałtu za nocleg, gdyż nie spełnia ono podstawowych warunków socjalno – sanitarnych. Obowiązkowo kierowca musi mieć dostęp do łazienki i toalety, których koszt ponosi pracodawca. Dlatego warto w regulaminie uściślić kwestię noclegów oraz powiadomić kierowcę o zasadach odbierania noclegów oraz późniejszego ewidencjonowania ich przy rozliczaniu delegacji.

Jeżeli nocleg odbywa się na parkingu, na którym kierowca ma dostęp do łazienki z prysznicem oraz toalety to można uznać wymagania minimum sanitarnego jako spełnione i nie trzeba wypłacać ryczałtu, a jedynie pokryć koszty korzystania z łazienki i toalety, które kierowca deklaruje na dokumencie rozliczenia delegacji. Jeśli jednak kierowca zmuszony był pauzować gdzieś na poboczu lub parkingu bez dostępu do pomieszczeń sanitarnych, ryczałt należy wypłacić.

Jeżeli pracodawca nie wprowadził w regulaminie lub obwieszczeniu własnych zasad rozliczania diet wraz z ryczałtem za nocleg, to obowiązują podstawowe zapisy z rozporządzeń dla jednostek budżetowych:

- rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. nr 236, poz. 1990, z późn. zm.) – nocleg w § 7  Zobacz tutaj

- rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. nr 236, poz. 1991, z późn. zm.) – nocleg w § 9  Zobacz tutaj

Zgodnie z przepisami aby kierowcy należał się ryczałt za nocleg, musi on trwać minimum 6 godzić pomiędzy godziną 21:00 a 07:00.

W odniesieniu do podróży na terenie kraju przepisy rozporządzenia nie przewidują górnej granicy kosztu noclegu, który wynosi tyle na ile wystawiony jest dokument poświadczający (rachunek, faktura) a jedynie ryczałt. Przy delegacjach zagranicznych koszt powinien mieścić się w granicach ustalonego na ten cel limitu określonego w załączniku do rozporządzenia dotyczącego podróży służbowych poza granicami kraju.

Ryczałt przysługuje wtedy, gdy pracownik nie przedstawił rachunku i wynosi:

150% diety – przy delegacjach krajowych,

– 25% limitu na nocleg dla danego państwa – przy delegacjach zagranicznych (limity na nocleg znajdują się w tabeli na końcu rozporządzenia).